گزارشهای سركنسولگرى ج.ا.ا در استانبول و ارضروم در خصوص ترکهای شيعه ولایات ایغدير و قارص ترکیه

اوت 15, 2007 در 9:10 ب.ظ. | نوشته شده در فارس عیرقچیلیغی, آزربایجان, تورکییه | 4 دیدگاه

این نوشته مشحون از دیدگاههای افراطی مذهبی-سیاسی-امنیتی و دیدگاههای شوونیستی-نژادپرستانه-پان‌فارسیستی جمهوری اسلامی ایران بوده جهت تنویر افکار هموطنان عزیز از سایت مبلغ.نت نقل میگردد. مطالب داخل کروشه‌ها[] از طرف ما(تورک دونیاسی) اضافه شده است.

بو یازی ایران ایسلام جومهوریتینین آشیری مذهب-سیاست-گوونلیک و آشیری شووینینست-عیرقچی-پان‌فارسیست باخیش آچیسیندان یازیلیب، وطنداشلاریمیزی آیدینلاتماق اوچون موبللیغ.نئت سایتیندان نقل ائدیلیر. بوجاقلی دیرناقلار[] آراسینداکی سؤزلر بیزدندیر(تورک دونیاسی).

شیعیان ترکیه

1- جمعیت و پراکندگى

شیعیان با جمعیتى در حدود یک الى یک و نیم میلیون نفر، بطور عمده در چهار منطقه در داخل کشور و گروهى نیز در خارج از کشور(کشورهاى اروپایى) بسر مى‏برند. این مناطق عبارتند از:

– شرق و شمال شرقى ترکیه در مرز ایران، ارمنستان و نخجوان[جمهوری آزربایجان]. شهرهاى کوچک ایغدیر[مرکز ولایت]، قارص[مرکز ولایت]، توزلوجا، آرالیک، تاشیلى، چاى آکیاکا و آرپاچاى در این منطقه قرار دارند.
– منطقه شمال غربى؛ شامل استانبول، ایزمیت و بورسا. در این شهرها شیعیان بصورت گروههاى کوچک و بزرگ زندگى مى‏کنند.
– منطقه مرکزى(آنکارا)؛ شیعیان در چند نقطه شهر آنکارا بصورت گروههاى پنج تا ده هزار نفرى زندگى مى‏کنند.
– منطقه غرب؛ در این منطقه شیعیان در شهرهاى ازمیر و تورغوتلو با گروههاى کوچک پنج هزار نفرى زندگى مى‏کنند. در مناطق و شهرهاى دیگر ترکیه مانند یالو‏وا و اسکی‌شهیر نیز شیعیان بصورت گروههاى کوچک و چند صد نفرى زندگى مى‏کنند ولى تاکنون مسجدى در آن شهرها نساخته‏اند و هویت شیعه بودن آنها مشخص نیست.
– شیعیان مهاجر به کشورهاى اروپائى بخصوص کشورهاى آلمان، هلند، اتریش، فرانسه و بلژیک.

2- وضعیت اجتماعى و فرهنگى شیعیان

شیعیان ترکیه با وجود اینکه جمعیتى در حدود یک و نیم میلیون نفر را تشکیل مى‏دهند، بدلایلى تا سالهاى اخیر نفوذ اجتماعى و فرهنگى متناسب با عقائد مذهبیشان را نداشته‏اند. اهم این دلایل عبارتند از:

– اکثر شیعیان در شمال شرقى ترکیه و در مرز ایران و شوروى سابق قرار دارند و بنابراین از مرکز حکومت(آنکارا) 1200 کیلومتر و از مرکز فرهنگى ترکیه(استانبول) 1600 کیلومتر دور افتاده‏اند، یعنى مناطقى که شیعیان در آنها زندگى مى‏کنند از لحاظ عمران و آبادانى و همچنین از لحاظ فرهنگى، سیاسى و اقتصادى نیز نسبت به مناطق دیگر از وضعیت خوبى برخوردار نیستند.
– شیعیان در طول تاریخ به خاطر شیعه بودنشان تحقیر شده و علیرغم اینکه از نژاد[ملیت] ترک هستند بعنوان عجم نامیده شده و منسوب به ایران تلقى مى‏شوند و همچنین به علت عدم اطلاع دقیق از شیعه اثنى‌عشرى، شیعیان مانند علویها، دور از دین و ایمان و یا بعنوان «قزلباش» یا «علی‌اللهى» تصور مى‏شوند.
– در چند دهه اخیر، پان ترکیست‏ها[!!!] و حتى رژیم ناسیونالیست[!!!] با استفاده از حربه ترک بودن این شیعیان، از آنها بعنوان نیرویى علیه کردهاى تجزیه طلب و گروههاى چپى[کمونیست] استفاده کرده‏اند و در این راستا بیشتر شیعیان، ترک بودن را بر شیعه بودن یا بعبارتى افکار کلى را بر عقاید مذهبى خود ترجیح داده‏اند و در رقابتهاى حزبى مانند اکثر مردم خود را به احزاب مختلف وابسته کرده و مدافع افکار غیراسلامى آنها گشته‏اند.
– شیعیان ترکیه مانند دیگر مردم این کشور تحت تأثیر تبلیغات غیراسلامى بویژه فیلمهاى ضداخلاقى، سینماها و تلویزیون، به تدریج از اسلام و فرهنگ و ارزشهاى اسلامى دور شده‏اند.
– کمبود روحانى شیعه در بین شیعیان و عدم آگاهى روحانیون موجود از مسائل و رویدادهاى جهان و همکارى بعضى از روحانیون شیعى با رژیم لائیک و ناسیونالیست را مى‏توان از دیگر دلایل به حساب آورد.

امروزه مهاجرت شیعیان ترکیه به شهرهاى بزرگ مانند استانبول، آنکارا و ازمیر باعث بالا رفتن سطح آشنائى آنان با فعالیتهاى مذهبى و سیاسى و همچنین باعث بیدارى و رشد آگاهى آنها شده است. از طرف دیگر پیروزى انقلاب اسلامى ایران نیز تأثیرات فراوانى بر شیعیان ترکیه داشته، بطورى که شیعیان مى‏توانند به راحتى شیعه‏بودن خود را در شهرهاى بزرگ اعلام کنند و دیگر متهم به «قزلباشى» یا «على‏اللهى» بودن نمى‏شوند. شیعیان ترکیه پس از انقلاب اسلامى ایران مورد توجه سنى‏هاى انقلابى اعم از طرفدار یا مخالف انقلاب اسلامى قرار گرفته‏اند. همچنین تعداد روحانیون شیعه و تعداد علاقمندان به تحصیلات علوم دینى افزایش یافته و بین جوانان تحصیل کرده و روشنفکر شیعه و روحانیون، نزدیکى و هم فکرى بیشترى بوجود آمده است.

3- بررسى وضعیت شیعیان بطور منطقه‏اى

همانطور که مطرح شد، اغلب شیعیان ترکیه در نزدیکى مرز ایران سکونت دارند و بیشتر افرادى هستند که از ایران و شوروى سابق به این کشور مهاجرت نموده‏اند، در ذیل وضعیت شیعیان برخى از این مناطق بیان مى‏گردد.

شیعیان ایغدیر

مطالب این قسمت برگرفته از دو گزارش ذیل مى‏باشند:

الف) گزارش سركنسولگرى ج.ا.ا در خصوص شيعيان اغدير، استانبول، 1375,4,10.
ب) گزارش سركنسولگرى ج.ا.ا در خصوص شيعيان اغدير، ارضروم، 1377,7,13.

شهرستان ایغدیر که در شرق ترکیه با جمهورى اسلامى ایران، نخجوان و ارمنستان همسایه است، داراى 35860 نفر جمعیت بوده و ارتفاع آن از سطح دریا 855 متر مى‏باشد.

شصت درصد ساکنین ایغدیر شیعه آذرى زبان[ترک آزربایجانی]، سى درصد عشایر[کرد/کرمانج؟] و مهاجر یوگسلاوى‏الاصل[؟] و ده درصد هم ترکمه قاراپاپاق هستند.

هشتاد درصد شیعیان از نظر سیاسى متمایل به احزاب راستگرا بوده و بیست درصد هم براى احزاب چپ فعالیت مى‏نمایند.

پنجاه درصد آذریها(شیعیان)[ترکهای آزربایجانی] به امر کشاورزى و سى درصد به کسب و تجارت اشتغال دارند، بیست درصد بقیه را افراد کم‏درآمد تشکیل مى‏دهند.

کتابخانه‏اى در ایغدیر بنام «طه»، روزنامه «علمدار» و انواع کتابهاى مربوط به ج.ا.ا را مى‏فروشد.

ایغدیر یک کانال تلویزیونى محلى بنام «ایغدیرین سسى» دارد که در دست آذریها[ترکهای آزربایجانی] است.

مختصرى از اوضاع اجتماعى، مذهبى و…

همانطور که ذکر شد، آذریهاى[ترکهای آزربایجانی] ایغدیر راستگرا هستند و وابستگى زیادى نسبت به دولت ترکیه دارند. دولت ترکیه نیز به منظور استفاده از آذریها[ترکهای آزربایجانی]، براى مبارزه با دشمنان داخلى و خارجى سلاح[؟!!] در اختیار آنان قرار مى‏دهد تا بدینوسیله ثابت کند به آذریهاى[ترکهای آزربایجانی] مقیم ترکیه اعتقاد داشته و وجود آنها موجب سربلندى است. از اینرو آنها علاقه وافرى به آتاتورک و خط لائیزم دارند و هیچگونه علاقه‏اى نسبت به ج.ا.ا نشان نمى‏دهند و ادعا مى‏کنند که ایران از کلیه سازمانهاى تروریستى پشتیبانى و حمایت مى‏کند و همچنین آذریهاى[ترکهای آزربایجانی] ایرانى تحت سلطه و اسارت حکومت ایران زندگى مى‏کنند و فارسی‌زبانان[فارسها] آنها را مورد آزار و اذیت قرار مى‏دهند. طبق گفته آنان مجتهدهایشان از جمله شریعتمدارى بدست آنها[فارسها] کشته شده و مى‏شوند. علاوه براین معتقدند که ایران در امور داخلى کشور ترکیه دخالتهاى زیادى مى‏کند. آذریها[ترکهای آزربایجانی] عامل نژاد[ملیت] رابردین مقدم مى‏شمارند؛ زیرا آنها مى‏گویند ما ترک مسلمان هستیم نه مسلمان ترک، بعبارت دیگر آنها خود را، در وهله اول ترک، مسلمان و بعد شیعى مى‏دانند تا جائیکه به مجسمه‏هاى آتاتورک علاقه شدیدى مى‏ورزند و او را پیشوا و رهبر عصر خود مى‏پندارند. آنها در مسائل اعتقادى و احکام بسیار ضعیف هستند، به نظر ایشان تمدن بر دین برترى دارد، آنها ارزش و مقام سربازهاى شهید خود را همردیف شهداى کربلا مى‏دانند، همچنین در دعا و مرثیه‌خوانى بر مرده‏هاى خویش با همدیگر رقابت شدیدى دارند. قابل ذکر اینکه، در ایغدیر مدارس و خوابگاههاى مختلفى وجود دارد و على رغم اینکه اسامى اهل بیت(ع) بر آنها نهاده شده، ولى با اسلوب معاویه [؟!!] اداره میشوند. این مراکز جوانان آذرى[ترک آزربایجانی] را شستشوى مغزى[!!!] داده و براى دور ساختن آنها از مکتب تشیع، پول[!!!] در اختیار آنان قرار مى‏دهند و باید گفت که در این امر موفق هم مى‏شوند. همچنین در این شهر مؤسسات گوناگونى تحت نظر «فتح‏الله گولن» افتتاح مى‏گردد که موجب بروز درگیرى و تفرقه میان روحانیون آذرى[ترک آزربایجانی] شده‏اند و هرگز الگوى مناسبى به جامعه ارائه نمى‏دهند، مردم نیز از دست عمال[؟!!] «فتح‏الله گولن» ناراضى هستند.

لازم به ذکر است، از مجموع روحانیون معروف شهر ایغدیر سى‏نفر مقلد «آیت‏اللَّه سیستانى» بوده و براى او تبلیغ مى‏کنند و شش نفر هم مقلد «آیت‏اللَّه خامنه‏اى» مى‏باشند. بسیارى از روحانیون شیعه که براى «آیت‏اللَّه سیستانى» تبلیغ مى‏کردند به تدریج نظر خود را تغییر داده و متمایل به «آیت‏اللَّه روحانى» شده‏اند. این امر در حالى است که آیت‏اللَّه سیستانى ماهیانه براى هر یک از روحانیون ترکیه‏اى صد دلار ارسال مى‏کند و رساله‏اش در منطقه به 200 هزارلیر (سه دلار) فروخته مى‏شود. فردى بنام «صبرى سایا» این کتابها را از استانبول به منطقه مى‏فرستد.

در حال حاضر حدود 250 طلبه تبعه ترکیه در ایران تحصیل مى‏کنند که در حوزه‏ها و خوابگاههاى مختلف طلاب اقامت دارند. آنها پس از بازگشت به ترکیه همواره علیه ج.ا.ا تبلیغ کرده و اطلاعات سیاسى-اجتماعى ایران را در اختیار همگان قرار مى‏دهند. این طلاب مى‏گویند: «با وجودیکه از مجتهدان متعددى شهریه دریافت مى‏کنیم ولى باز هم قادر به تأمین مخارج زندگى نیستیم.» بنا بر گفته آنها گرانى و میزان تورم در ایران بیشتر از ترکیه است. ائمه جماعت ایغدیر در سه یا چهار نقطه از شهر نماز جمعه برگزار مى‏کنند، آنها در هیچ موردى اتفاق‏نظر ندارند، از اینرو با یکدیگر به بحث و گفتگو نمى‏پردازند و هر امام جماعت فتواى مختص خویش را صادر میکند. آنها با ائمه جماعت شهر شیعه‌نشین[ترک آزربایجانی] قارص رابطه پایدار و دوستانه‏اى ندارند و هرگز خواستار منافع یکدیگر نیستند. اهالى هر دو شهر از دست این افراد بسیار ناراضى مى‏باشند. همگى بر این عقیده‏اند که امام جماعت باید فردى عادل و صبور بوده و بیش از حد طالب منافع دنیوى نباشد. این در حالیست که ائمه جماعت آذرى[ترک آزربایجانی] فاقد این صفات نیک هستند. مردم و روحانیون سنی‌مذهب نیز ائمه جماعت آذرى[ترکهای آزربایجانی] شیعه مذهب را به استهزاء مى‏گیرند. جالب اینکه خط مشى روحانیون را مردم تعین مى‏کنند و همواره ضمن اینکه ناظر بر اعمال و گفتار آنها هستند، میزان وفادارى آنها را نسبت به حکومت مورد آزمایش قرار مى‏دهند. اگر یک روحانى آذرى[ترکهای آزربایجانی] در بالاى منبر از آتاتورک به نیکى یاد نکند، او را مورد ضرب و شتم[؟!!] قرار مى‏دهند و با وارد کردن اتهاماتى نظیر اینکه «تو از حزب‏اللَّه و طرفداران ایران هستى» او را از مردم رنجیده‏خاطر ساخته و از اجتماع طرد مى‏کنند.

از طرفى در روستاها و قصبات ایغدیر دیده مى‏شود که آذریهاى[ترکهای آزربایجانی] مقیم از ائمه جماعت و روحانیون خویش شاکى هستند. بنا بر ادعاى آنان اگر عضوى از اعضاى یک خانواده بى‏بضاعت و فقیر فوت نماید، روحانیون در مراسم خاکسپارى متوفى شرکت مى‏کنند، اما از شرکت در مجلس ترحیم امتناع مى‏ورزند، زیرا معتقدند که برگزارى مجالس ترحیم براى مردگانى که داراى فرزند صغیر هستند، اشکال شرعى دارد. اما آذریها[ترکهای آزربایجانی] در این مورد به‏گونه‏اى دیگر مى‏اندیشند؛ به عقیده آنها روحانیون به خاطر فقر مالى خانواده‏هاى مردگان است که از شرکت در مجالس ترحیم آنان ابا مى‏کنند. نکته دیگر در خصوص روحانیون آذرى[ترک آزربایجانی] اینست که دولت ترکیه خواهان جذب آنها در سازمان دیانت مى‏باشد، این در حالیست که برخى از آنان تاکنون به استخدام سازمان مزبور درآمده‏اند و از دولت حقوق دریافت مى‏کنند.

هتلهاى شیعیان؛ آذریها(شیعیان)[ترکهای آزربایجانی] در شهرستان ایغدیر پانزده هتل دارند که محل فسق و فجور زنان روسپى است. صاحبان این اماکن با بکار بستن انواع ترفندها، جوانان را به پرتگاه مى‏کشانند، آنها مدام به دولت رشوه مى‏دهند، از اینرو دولت نیز هیچگاه مشکلى براى آنها ایجاد نمى‏کند.

مساجد شیعیان؛ در قسمت مرکزى ایغدیر 9 مسجد متعلق به شیعیان[ترکهای آزربایجانی] وجود دارد که عبارتند از حاج نظام‏الدین، حاج یوسف و هاجر، اهل بیت(ع)، صاحب‏الزمان(عج)، ایغدیرمو، سید حاج حسین، سورمه‏لى، حاج جلیل و امام صادق(ع).

روستاهاى شیعه‌نشین[ترک آزربایجانی] ایغدیر؛ قسمت مرکزى ایغدیر داراى سى روستاى شیعه‏نشین[ترک آزربایجانی] مى‏باشد که همگى آنها داراى مسجد هستند.

شیعیان قارص

مساجد آذریهاى[ترکهای آزربایجانی] قارص عبارتند از «ینى محله اشیکلى»، «ایستگاه بازار «، «کامرو».

در این مساجد مراسم نماز جمعه برگزار مى‏شود. در شهر قارص از میان اقشار مختلف مردم تنها علویان مسجد ندارند و آنها خواهان احداث عبادتگاهى براى خودشان هستند، ولى به علت عدم وجود امکانات هنوز این خواسته عملى نشده است.

مردم قارص با همدیگر همفکر و هم‏رأى نیستند، آذریها[ترکهای آزربایجانی] از شریعت و دین و علویها از طریقت طرفدارى مى‏کنند. هشتاد درصد علویها خواهان احداث خانه جم[جمع‌خانه، جمع ائوی] هستند و بیست درصد دیگر ترجیح مى‏دهند که مسجد داشته باشند. در قارص تعداد جمعیت علویها نسبت به آذریها[ترکهای آزربایجانی] خیلى کم است.

آذریهاى[ترکهای آزربایجانی] قارص هیچگاه با علویها رابطه خوبى ندارند و به آنها همیشه با دیده حقارت نگریسته و تحقیرشان مى‏کنند. آنها در توجیه این رفتار خود مى‏گویند: «علویها در ایغدیر[؟!!] مسجد ندارند. آنها بخاطر به شهادت رسیدن حضرت على(ع) در مسجد، از رفتن به مسجد حذر مى‏کنند».

قایناق:
الف) گزارش سركنسولگرى ج.ا.ا در خصوص شيعيان اغدير، استانبول، 1375,4,10.
ب) گزارش سركنسولگرى ج.ا.ا در خصوص شيعيان اغدير، ارضروم، 1377,7,13.

Advertisements

4 دیدگاه »

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

  1. […] House Contact the Webmaster Link to Article iraq ???????? ?????????? ?.?.? ?? ???????? ? ?????? ?? ???? ?????? ???? ?????? ?????? ? […]

  2. من هنوز به شما سر می‌زنم…ظاهرن شما مارو قابل نمی‌دونی.

  3. سلام. شما محبت داري كه مارا قابل ميدوني وسر ميزني عزيز. من هم Spiritualist هستم. در موردش صحبت خواهيم كرد.

    بركت باشد.

  4. selam/necesiz? navar nayoxt? men size Davat ediram gormak chon ouz websitime.cox xos gal mis siniz


پاسخی بگذارید

در پایین مشخصات خود را پر کنید یا برای ورود روی شمایل‌ها کلیک نمایید:

نشان‌وارهٔ وردپرس.کام

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری WordPress.com خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

تصویر توییتر

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Twitter خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

عکس فیسبوک

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Facebook خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

عکس گوگل+

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Google+ خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

درحال اتصال به %s

ساخت یک وب‌گاه یا وب‌نوشت رایگان در وردپرس.کام.
Entries و دیدگاه‌ها feeds.

%d وب‌نوشت‌نویس این را دوست دارند: